Critical Alignment Yoga

Natuurlijke beweging herstellen

Belemmeren lichamelijke en psychische spanningen je bewegingsvrijheid? Ben je op zoek naar ontspanning en herstel?

Doordat spanningen op den duur door gewoontehoudingen en -mechanismen in stand worden gehouden, kun je daar niet meer zelf uit bewegen. Critical alignment yoga maakt het mogelijk om spanningen en patronen te laten transformeren en weer in verbinding met jezelf te gaan bewegen en leven.

Critical alignment yoga richt zich op herstel van natuurlijke lichaamshoudingen en -bewegingen. Het lichaam laat zich dan dragen: zittend, staand, bewegend. Het hoeft geen spanning vast te houden. De beweging gaat als vanzelf, is ontspannen en belichaamd. Je hoeft er niet voor te werken. Zo kun je meer ruimte, lichtheid en openheid ervaren.

In de studio in Rijswijk kun je terecht voor privé- en groepslessen. Sue-Yen geeft ook groepslessen in andere studio’s in Den Haag.

als het lichaam de natuurlijke beweging niet meer kan vinden

Waarom yoga?

Kinderen leren op natuurlijke wijze zitten, staan en lopen. Maar in de jaren daarna vermindert de mogelijkheid hiervoor door overbelasting (fysiek, emotioneel), stress, gewoontehoudingen, ziekte en ouder worden. Daardoor ontstaan beperkingen in bewegingsvrijheid. Deze versterken zichzelf, omdat het lichaam de neiging heeft om weerstanden te vermijden en compensatiebewegingen in te zetten.

Indicaties

  • Wordt je onderrug gevoelig als je lang staat?
  • Heb je een stijve rug als je lange tijd zit?
  • Heb je moeite om te draaien en over je schouder te kijken?
  • Zijn je schouders gevoelig als je je armen omhoog reikt?
  • Sta je steeds meer voorovergebogen?
in het nu

Hoe werkt yoga?

Critical alignment yoga biedt rustige houdingen aan, waarin je zonder forceren transformatie van gespannen spieren of verharding mogelijk maakt. Hierin heb je de ruimte om de aanwezige weerstand op te zoeken en daarin aanwezig te blijven. Zo kunnen spieren in hun eigen tempo weer in beweging komen. Door je te verbinden met je ademhaling kun je daar blijven met je aandacht. Dat trekt je in het nu, in de directe ervaring van je lichaam.

Als verharde gebieden weer gaan bewegen, krijgt je skelet meer ruimte. Gewrichten en wervelkolom worden beweeglijker. Dieper gelegen spieren kunnen dan je natuurlijke houding en beweging weer leren ondersteunen.

Indicaties

  • Heb je door stijfheid moeite om ’s ochtends uit je bed te komen?
  • Is beweging soms pijnlijk, terwijl je juist wil blijven bewegen om fit te blijven?
  • Kun je niet meer tot rust komen?
  • Heb je moeite met in slaap vallen?
  • Blijf je maar tegen jezelf zeggen dat je uit voorkeurshoudingen of -bewegingspatronen moet komen?
meer inzicht, meer verbinding

Wat brengt yogales op?

De yogalessen geven je meer inzicht in je lichaam en je omgang met belasting en stress. Dat versterkt je verbinding met je lichaam, wat bewegen en leven in het tempo van je lichaam ondersteunt. Ook bouw je begrip op van de werking van de oefeningen en de tools. Dat stelt je in staat om zelfstandig herhaling van pijn en klachten te verminderen of te voorkomen.